کد مطلب:30716 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:105

حضرت علی و مخالفان سیاسی











سید محمد مرتضوی

«بسم الله الرحمن الرحیم الحمد الله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطیبین و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین.»

حاكمان فراوانی در طول تاریخ بشریت آمده اند و خواهند آمد و هیچ حكومتی نیز در طول تاریخ بدون مخالف نبوده و نخواهد بود. اما آنچه حاكمان را محبوب ملتها می كند عملكرد آنان بخصوص در ارتباط با خود، وابستگان، یاران و مخالفان خود می باشد. بر این اساس حاكمان تاریخ متناسب با شخصیت روحی و عملكرد در حافظه انسانها و در دفتر تاریخ ماندگار خواهند شد.

حاكمان مستبد به عنوان الگوی ظلم، ستم، فساد، تباهی و ضرب المثلی برای عبرت انسانها و حاكمان صالح نیز الگوی عدالت، انصاف، جوانمردی، و ضرب المثلی برای جوامع ایده آلی یا مدینه های فاضله انسانها در آمده اند. از طرفی مخالفت با حكومتها نیز متفاوت است یعنی حكومتهایی كه در جامعه از مشروعیت برخوردار نبوده مخالفت با آنها و تلاش د برای سرنگونی آنها از نگاه انسانهای آزاده و با شرافت نه تنها عیب نیست بلكه یك امتیاز محسوب می شود و آنان كه در این زمینه تلاش می كنند در بین مردم از محبوبیت خاصی برخوردارند و برترین آنها به عنوان قهرمانان ملی محسوب می شوند و برعكس حكومتهایی كه در جامعه از مشروعیت برخوردارند مخالفت با آن و تلاش برای سرنگونی آن از نگاه انسانهای آزاده و منصف نه تنها امتیاز نیست بلكه زشت و تلاش علیه منافع ملی تلقی می شود و اتهام وابستگی به بیگانه را بدنبال دارد.